BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 29, 2009

Laskar Pelangi


Salam alaik..

Entah kenapa, hari ni aku tergerak untuk menulis kembali dalam blog ni..setelah melalui minggu exam yang cukup mencabar(huhu.....).Dah lama aku tak melayan perasaan ni..tapi hari ni hati aku tersentuh bile dengar lagu 'Laskar Cinta',nyanyian kumpulan Nidji dari Indonesia.Aku tak pasti elemen ape yang menarik pada lagu tersebut..mungkin pada iramanya atau mungkin jugak pada liriknya.Namun begitu,video klip lagu ni cukup menyentuh perasaan..Filem Laskar Pelangi..daripada lirik lagu ni,dapat disimpulkan bahawa ia mengisahkan mengenai sebuah perjuangan untuk menggapai kehidupan masa depan yang lebih sempurna.Sudah tentu,dalam menempuh ranjau kehidupan,kita perlulah kuat dan bersedia untuk menghadapi apa sahaja rintangan.Mimpi..adalah kunci untuk menjadi manusia mempunyai wawasan dan matlamat.Erti kesyukuran dengan nikmat yang ada menjadikan kita bahagia walau dihimpit kesusahan hidup.Lagu ni terasa sangat dekat dengan diri aku..Aku pernah bermimpi dan impian itu menjadikan berani untuk berhadapan dengan dunia sehingga aku mencapai apa yang aku ada sekarang..Cinta sangat penting dalam hidup manusia.Cinta kepada tuhan,cinta kepada rasul,cinta kepada manusia dan cinta kepada alam sekitar..semuanya menjadikan kita lebih ceria dan mampu tersenyum.Tanpa cinta,seseorang itu akan hidup dalam serba kekurangan kerana tiada lagi ketenangan dan kebahagiaan..bila kita tersenyum pada dunia,dunia akan membalas senyuman itu..ya,dunia pasti membalasnya...Secara keseluruhannya,dapat dirumuskan beberapa elemen yang penting dalam kehidupan manusia iaitu mimpi, perjuangan bersyukur,cinta dan senyuman..Untuk itu,hayatilah lirik lagu ini..


Laskar Pelangi

Mimpi adalah kunci

Untuk kita menaklukkan dunia

Berlarilah tanpa lelah

Sampai engkau meraihnya

Laskar pelangi takkan terikat waktu

Bebaskan mimpimu di angkasa

Warnai bintang di jiwa

Menarilah dan terus tertawa

Walau dunia tak seindah syurga

Bersyukurlah pada yang kuasa

Cinta kita di dunia selamanya

Cinta kepada hidup

Memberikan senyuman abadi

Walau hidup kadang tak adil

Tapi cinta lengkapi kita

Laskar pelangi takkan terikat waktu

Jangan berhenti warnai

Jutaan mimpi di bumi






2 comments:

ayunik said...

aku pn minat lagu 2. actually sme lagu nidji ak ader, mmg sme lagu nidji e bes in indo

Firol said...

salam ya sahabat.. berasal dari kuala kurau? saya mencai seorang sahbat di sana...harap dapat memberi email di blog saya...boleh saya perincikan andai kenal alhamdulillah andai tidak bukan rezeki