BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 24, 2009

Cari Jodoh


apa salahku,apa salah ibuku
diriku dirundung pilu
tak ada yang mau dan menginginkan aku
untuk jadi pengubat pilu, untuk jadi penawar rindu
untuk jadi kekasih hatiku...

timur ke barat,selatan ke utara
tak juga aku berjumpa
dari musim durian hingga musim rambutan
tak kunjung aku dapatkan,tak jua aku temukan
oh tuhan..inikah cobaan..

ibu-ibu,bapak-bapak
siapa yang punya anak
bilang aku
aku yang tengah malu sama teman-temanku
kerna cuma diriku yang tak laku-laku...

pengumuman-pengumuman!!
siapa yang mau bantu
tolong aku kasihani aku
tolong carikan diriku kekasih hatiku
siapa yang mau...

Saturday, November 21, 2009

Talentime....


Salam alaik..

Entah kenapa semenjak kebelakangan ini, aku suka membuat penilaian peribadi dan penghayatan untuk beberapa filem yang aku baru tonton untuk dijadikan teladan dan pedoman dalam menjalani kehidupan seharian. Kali ni aku sedikit teruja untuk menulis serba sedikit pandangan peribadi mengenai filem ini. Bukan sahaja kerana kebanyakan penggambaran dilakukan di Anderson School, bekas sekolah aku tetapi juga filem ni telah membuatkan aku menitis airmata ketika menghayati jalan cerita filem ini dan cara penyampaian pengarah filem yang cukup menyentuh hati. Aku sendiri hairan kerana dah lama aku tak menitiskan airmata untuk membersihkan kelopak mata ini. Mungkin kerana aku secara tiba-tiba terkenangkan ibu aku dan kesusahan yang telah kami alami dalam menempuh kehidupan ini. Corak penyampaian pengarah filem ini iaitu Allahyarhamah Yasmin Ahmad tidak banyak berbeza berbanding filem-filem yang terdahulu arahan beliau. Cuma pada kali ini aku dapat merasakan sesuatu yang special melalui penterjemahan watak seorang lelaki India bisu yang bercinta dengan gadis Melayu. Kerinduan aku terhadap sekolah Anderson sedikit terubat apabila melihat penggambaran di sekolah itu dan sekitar kawasan Ipoh yang memang menjadi tempat aku menimba ilmu suatu ketika dulu. Kenangan pahit getir yang aku lalui mulai menggamit memori dan menyumbang kepada perasaan yang sedikit tersentuh ini. Kembali kepada kisah 'talentime', aku salute dengan corak penyampaian mesej yang ingin disampaikan dan diserikan lagi dengan lagu latar yang sentimental dan segar. Kisah mengenai hubungan kekeluargaan yang erat disulami kasih sayang yang tiada penghujungnya. Lakonan mantap para pelakon yang terdiri dari pelbagai bangsa menambah seri kepada filem ini yang boleh dikategorikan sebagai filem lima bintang..Semoga pengajaran daripada filem ini dijadikan pengajaran dan iktibar bagi kita semua..

Friday, November 20, 2009

Laskar Pelangi vs Ketika Cinta Bertasbih



Salam alaik..

Hati aku menjadi tenang dan terharu tatkala berpeluang menonton dua buah filem mega Indonesia yang berkualiti dan telah lama aku nantikan saat untuk menontonnya di laman Youtube. Memang menyentuh perasaan apabila menghayati jalan cerita kedua-dua buah filem berkenaan yang amat menarik untuk dijadikan tauladan manakala yang buruk dijadikan sempadan. Dapat aku gambarkan bahawa kedua-dua cerita ini amat menepati kehendak dan keperluan masyarakat Islam yang sebenar dalam menjalani kehidupan seharian. Filem ini menekankan aspek kerohanian dan kemanusiaan yang penting untuk diteliti dan dihayati oleh masyarakat seluruhnya.

Filem Laskar Pelangi betul-betul menggamit semula ingatan aku kepada zaman kecil di waktu persekolahan dan saat-saat bermain bersama kawan-kawan di kampung dan di sekolah. Latar filem ini adalah sebuah kampung pedalaman zaman 70'an di Indonesia. Sekumpulan kanak-kanak yang mempunyai semangat juang yang tinggi untuk menuntut ilmu di sebuah sekolah yang hampir ditutup kerana tidak mempunyai murid yang mencukupi. Mereka dibimbing dan dididik oleh beberapa orang guru yang sangat tabah dan ikhlas dalam menyampaikan ilmu. Sekumpulan kanak-kanak yang digelar 'Laskar Pelangi' atau 'Askar Pelangi' ini mempunyai impian yang tersendiri namun hanya yang kuat berusaha dan bersabar bakal menuju kejayaan. Ilmu juga dititikberatkan dalam penyampaian cerita iaitu hanya ilmu yang dapat mengubah hidup seseorang agar menjadi lebih baik. Suka dan duka zaman persekolahan dihadapi bersama dengan ukhuwwah persahabatan yang jitu dan kuat. Ada beberapa adegan yang menarik dan mengimbau zaman kanak-kanak dahulu sehinggakan membuat aku tersenyum sendirian apabila menontonnya. Sungguh menyegarkan dan dekat di hati. Aku ada semadikan sebuah lagu latar filem ini iaitu 'Terima Kasih Guruku' dalam blog ini.

Filem Ketika Cinta Bertasbih merupakan filem yang amat aku nanti-nantikan sejak sekian lama. Bukan sahaja kerana aku sudah membaca novel karangan Habiburrahman El-Shirazy tetapi juga setelah aku menonton trailer filem ini di Youtube. Filem ini memaparkan kisah hidup para mahasiswa Indonesia di negara Mesir yang terkenal dengan Sungai Nil dan Universiti Al-Azhar. Mengisahkan mengenai perjuangan dan pengorbanan seorang lelaki yang terpaksa tinggal belajar sambil bekerja di bumi Mesir kerana ingin menyara dan membantu keluarganya yang miskin di Indonesia. Watak Khairul Azzam sangat berkualiti bagi dicontohi setiap muslim. Keupayaannya menolak godaan seorang gadis yang kaya dan cantik demi menjaga prinsip agama merupakan contoh teladan yang sangat baik diikuti. Aku dapat merasakan keharmonian hidup jika menjaga nilai murni agama dan kesopanan dalam kehidupan seharian. Filem ini bagi aku adalah lebih baik daripada filem 'ayat-ayat cinta' dari segi bahasa dan sinematografi yang dipaparkan. Terdapat juga pengajaran melalui watak Furqan iaitu jangan suka berlebih-lebihan dan membazir dengan kekayaan yang dimiliki sehingga mendatangkan murka dan teguran dari Allah swt. Namun, aku mula tertarik dengan watak Anna Althafunnisa. Sungguh, wajah dan penampilan Anna membuatkan aku terkenang seseorang yang pernah hadir dalam hidupku..

Saturday, November 14, 2009

Tentang Seseorang...


Salam alaik..

Hari ni aku dapat merasakan satu perasaan yang berbelah bahagi.Entah apa yang terjadi kepada diri aku sekarang ni.Tiba-tiba aku terkenangkan dan terfikirkan 'tentang seseorang' yang pernah wujud dan pernah mengetuk segenap perasaan dalam hati aku.Suatu wajah yang bersih, suara yang gemersik, bahasa tuturkata yang indah, gaya yang memikat dan pendirian yang kukuh.Aku tak pasti bagaimana ia bermula dan tak begitu pasti adakah ia sudah berakhir.Tiada kata yang dapat aku ucapkan selain daripada rasa kagum terhadap ciptaan Allah swt ini.Kenapa ia muncul dalam hidup aku jika semata-mata untuk mengucapkan kata perpisahan yang telah melunturkan harapan aku untuk bersama dengannya.Apakah dia hanyalah satu mimpi dan peringatan daripada tuhan bahawa aku masih belum layak untuk memiliki dan menakluki hati insan sepertinya.Sukar untuk aku melupakannya namun tak berdaya juga untuk terus mengenangkan dirinya.Aku menjadi serba salah.Terbelenggu dalam perasaan yang aku cipta sendiri.Di mana kedudukan aku dalam hatinya?Apakah hanya penumpang sekadar berlalu ataupun masih singgah dan menetap dalam hatinya.Dia pernah memberiku harapan dan dia jua yang memadamkan api harapan yang telah marak menyala itu.Aku merasakan dunia ini penuh kepalsuan dan mungkin jua tiada keikhlasan.Bukan niat untuk memuja dirinya sekadar tertanya di manakah kesilapan aku sehingga tak dapat diterima oleh insan sepertinya.Aku benar-benar tak faham.Mungkin perjalanan hidup ini telah tertulis.Aku tempuhi dengan kesabaran kerana aku sedar KebesaranMu Tuhan...Aku masih menunggu siapakah gerangan yang dapat mengisi kekosongan dalam hati aku.Aku masih menanti dan menaruh harapan agar dapat bertemu dengan insan yang benar-benar sesuai dengan diriku.Selebihnya aku hanya berserah kepada Allah swt untuk menentukannya..Bismillahitawakkaltu 'alallah..

Friday, November 13, 2009

Filem 2012 yang menggegarkan!!!


Salam..

Semalam aku berpeluang menonton filem 2012 yang kini sedang hangat ditayangkan di pawagam-pawagam di seluruh negara.Filem yang bagi aku memang hebat dan mengagumkan.Walaupun aku jarang pergi tengok wayang tapi filem ni betul-betul membuat aku teruja dan tak sabar menanti tayangannya.Mungkin disebabkan pengarah filem ini adalah org yang sama mengarahkan filem "independence day " dan "the day after tomorrow" yang memang bagus ditonton untuk dijadikan pengajaran dan iktibar dalam kehidupan bahawa dunia ni hanya sementara dan tiada yang mustahil untuk berlaku kerana jika Allah swt berkehendakkan sesuatu,Allah swt hanya perlu berkata 'Kun, fayakun( jadi, maka jadilah ia )'.Begitulah kekuasaan Allah swt.

seperti firman Allah swt dalam surah Yasin (ayat ke 82)

"Sesungguhnya jika Allah menghendaki sesuatu, Dia hanya perlu mengatakan Jadi, maka jadilah ia"

Berbalik kepada kisah filem 2012.Filem ni lebih menekankan kepada fenomena alam yang berlaku seterusnya mengakibatkan kemusnahan dunia secara besar-besaran.Akan tetapi, ia dikaitkan dengan pandangan sebuah masyarakat bahawa akan berlaku pengakhiran dunia pada tahun 2012.Bagi aku, pengarah ni cuba menonjolkan bahawa akan terjadi kemusnahan dunia namun terdapat juga orang-orang tertentu yang dapat menyelamatkan diri daripada fenomena tersebut dengan berlindung dalam sebuah bahtera yang dibina dengan teknologi khas di China.Memang mengagumkan bila melihat bagaimana pelakon utama filem ni dapat menyelamatkan diri di Amerika untuk pergi ke China.Pelbagai kemusnahan berlaku didepan mata dengan kesan efek khas yang cukup hebat.Seperti biasa, pengarah cuba menimbulkan babak-babak cemas dan kelakar untuk mewarnai filem arahannya.Aku terasa gegaran kemusnahan yang berlaku itu dan tak dapat dibayangkan bagaimana keadaan aku jika menempuhi situasi itu.Pengarah juga cuba mengaitkan kepercayaan agama bahawa akan berlaku hari kiamat.Namun, secara kesimpulan yang aku dapat lihat ialah sifat kemanusiaan dan tolong-menolong ketika dalam kesusahan memang agak ketara dalam filem ni.Pengarah cuba mengetuk hati penonton dengan lakonan babak menyayat hati dan pengorbanan yang dilakukan bagi membolehkan insan lain memperolehi kebahagiaan.Apa yang paling penting ialah pengarah cuba menyampaikan mesej bahawa hanya orang yang berusaha sedaya upaya, sabar dan tidak berputus asa akan memperolehi kejayaan yang sebenar.Filem ni boleh memberikan impak yang positif bagi mereka yang mahu berfikir tapi tidak memberi kesan kepada mereka yang hanya inginkan hiburan semata-mata...

Tuesday, November 10, 2009

Kembali Aktif....

Salam alaik..

Lamanya aku tak post something dalam blog ni.Rasa rindu plak yang teramat pada blog ni.Entah kenapa semenjak kebelakangan ni aku sangat malas nak tulis dlm blog ni.Hari ni aku akan terus mangaktifkan blog ni dengan lebih agresif..(hehe..)..Exam dah abis.Jadi masa aku akan lebih tertumpu kepada kerja-kerja pengurusan projek persatuan yang perlu aku hadapi menjelang bermulanya semester hadapan.Aku lebih tenang dan bersedia untuk menghadapi masa depan dengan harapan yang menggunung tapi tidak mencecah langit.Setiap langkah aku selepas ini mungkin lebih mencabar dan tercabar.Aku akan meneruskan ia dengan segala kemampuan yang aku ada..Sekian untuk post kali ini...

Friday, September 25, 2009

Salam Aidilfitri..


Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin..

Selamat Hari Raya diucapkan kepada semua kaum muslimin dan muslimat yang menyambut kedatangan bulan Syawal yang berbahagia ini.Hari Raya kali ni,aku balik beraya di Perak.Macam biasa je, lepas Solat Sunat Aidilfitri aku dan family bertolak ke Kuala Kurau untuk ziarah pusara ayah aku.Lepas tu, terus beraya umah saudara-mara kat sana.Tak ada apa yang menarik untuk diceritakan.Aku cuma beraya di rumah kakak dan abang aku kat Parit Buntar.Raya kedua, ke rumah mak saudara di Bagan Serai.Raya ketiga, family aku buat sedikit kenduri Tahlil untuk arwah ayah aku di Surau Taman Serai Jaya..

Aku tak banyak beraya di rumah kawan-kawan tahun ni.Entah la, macam tak de mood je.Aku cuma beraya kat rumah sorang kawan pompuan kat Kuala Kurau.Itupun hari raya keempat dan lepas je beraya, aku terus bertolak balik ke Bangi.Bulan syawal masih panjang lagi, ke rumah siapa pula destinasi aku selepas ini...hehe...Di sini aku ingin coretkan lirik lagu Seminggu Berhari Raya nyanyian kumpulan Senario..best lagu ni, tak boring...hehe

Raya Pertama
dengan keluarga ayah bonda, maaf dipinta..
adik-adik senyum selamba, sarung ada, duit tak ada..

Raya Kedua
dengan saudara..pak long mak ngah, pak teh mak uda..
yang tua bersembang kisah lama
yang muda mengadap tv aje..

Raya Ketiga
ke rumah kawan bekas murid satu tingkatan
gembira hati tak dapat bayangkan..
riuh macam pasar ikan...lalala...

Seminggu berhari raya
kunjung-mengunjung rumah terbuka..
jalinkan kasih sesama kita
lupakan saja sengketa lama..

Raya Keempat
yang istimewa
ke rumah intan pujaan teruna
tiba di halaman hatiku hampa
kasut capal penuh di tangga..

Raya Kelima
diajak teman jalan-jalan keluar ke pekan
tengok wayang filem hindustan
ayoyo...duit habis belanja sakan...

Raya Keenam
rumah tok ketua
harapan nak duit raya
dihulur pulak tabung derma
balai yang baru nak dibina..di mana...

Raya Ketujuh
berehat saja
esok puasa enam pula
habis puasa sambung beraya
selagi Syawal masih ada..

Saturday, August 29, 2009

Laskar Pelangi


Salam alaik..

Entah kenapa, hari ni aku tergerak untuk menulis kembali dalam blog ni..setelah melalui minggu exam yang cukup mencabar(huhu.....).Dah lama aku tak melayan perasaan ni..tapi hari ni hati aku tersentuh bile dengar lagu 'Laskar Cinta',nyanyian kumpulan Nidji dari Indonesia.Aku tak pasti elemen ape yang menarik pada lagu tersebut..mungkin pada iramanya atau mungkin jugak pada liriknya.Namun begitu,video klip lagu ni cukup menyentuh perasaan..Filem Laskar Pelangi..daripada lirik lagu ni,dapat disimpulkan bahawa ia mengisahkan mengenai sebuah perjuangan untuk menggapai kehidupan masa depan yang lebih sempurna.Sudah tentu,dalam menempuh ranjau kehidupan,kita perlulah kuat dan bersedia untuk menghadapi apa sahaja rintangan.Mimpi..adalah kunci untuk menjadi manusia mempunyai wawasan dan matlamat.Erti kesyukuran dengan nikmat yang ada menjadikan kita bahagia walau dihimpit kesusahan hidup.Lagu ni terasa sangat dekat dengan diri aku..Aku pernah bermimpi dan impian itu menjadikan berani untuk berhadapan dengan dunia sehingga aku mencapai apa yang aku ada sekarang..Cinta sangat penting dalam hidup manusia.Cinta kepada tuhan,cinta kepada rasul,cinta kepada manusia dan cinta kepada alam sekitar..semuanya menjadikan kita lebih ceria dan mampu tersenyum.Tanpa cinta,seseorang itu akan hidup dalam serba kekurangan kerana tiada lagi ketenangan dan kebahagiaan..bila kita tersenyum pada dunia,dunia akan membalas senyuman itu..ya,dunia pasti membalasnya...Secara keseluruhannya,dapat dirumuskan beberapa elemen yang penting dalam kehidupan manusia iaitu mimpi, perjuangan bersyukur,cinta dan senyuman..Untuk itu,hayatilah lirik lagu ini..


Laskar Pelangi

Mimpi adalah kunci

Untuk kita menaklukkan dunia

Berlarilah tanpa lelah

Sampai engkau meraihnya

Laskar pelangi takkan terikat waktu

Bebaskan mimpimu di angkasa

Warnai bintang di jiwa

Menarilah dan terus tertawa

Walau dunia tak seindah syurga

Bersyukurlah pada yang kuasa

Cinta kita di dunia selamanya

Cinta kepada hidup

Memberikan senyuman abadi

Walau hidup kadang tak adil

Tapi cinta lengkapi kita

Laskar pelangi takkan terikat waktu

Jangan berhenti warnai

Jutaan mimpi di bumi






Friday, August 21, 2009

Marhaban Ya Ramadhan...


Salam alaik...

Selamat datang Ramadhan..bulan puasa,bulan mulia,bulan penuh keberkatan,bulan untuk manusia yang dikhaskan bagi mendapat ganjaran pahala yang besar di sisi Allah swt..Bila sebut saja bulan puasa,kita takkan terlepas daripada memikirkan mengenai hari raya.Walaupun Ramadhan baru membuka tirainya,sudah ada manusia yang sibuk membeli-belah dan melakukan perancangan untuk hari raya.Seolah-olah bulan puasa hanyalah persinggahan kepada destinasi yang indah iaitu Hari Raya.Entah la,aku sendiri sebenarnya teruja dengan kedatangan Ramadhan setiap tahun.Kenikmatan berpuasa,berbuka,bersahur dan bertarawih ternyata tidak terdapat dalam bulan-bulan lain selain Ramadhan.Kalau semasa kecil dulu,di kampung,kedatangan Ramadhan cukup meriah kerana ia merupakan bulan kemerdekaan bagi kanak-kanak untuk keluar merayau di malam hari.Tidak seperti hari biasa,waktu malam di bulan Ramadhan tidak langsung mendatangkan ketakutan dalam diri kanak-kanak kerana sering disogokkan bahawa di bulan Ramadhan,semua hantu telah diikat,jadi tiada lagi kesuraman malam seperti pada bulan-bulan lain.Waktu dulu juga,cukup indah apabila acara yang paling aku minati iaitu permainan "hide and seek" yang menjadi aktiviti wajib di Bulan Ramadhan. Selain itu,bertukar juadah berbuka dengan jiran sekampung juga merupakan suatu yang menarik untuk dilakukan.Mana tidaknya,dapat rasa pelbagai jenis makanan waktu berbuka..hehe..Mesti indah untuk dikenang..Kini,Ramadhan datang lagi.Tiada lagi aktiviti seperti dulu.Hanya yang tinggal ialah setiap langkah yang perlu aku atur bagi menuju matlamat aku di universiti ini.Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,agar dapat ku lalui dengan sempurna...Insya Allah...

Friday, August 7, 2009

Malam Pengenalan Persatuan PERMADARI





Salam alaik..


Malam tadi telah berlangsungnya majlis Malam Pengenalan Persatuan PERMADARI UKM di dewan kuliah FSSK.Majlis telah berlangsung dengan jayanya walaupun agak kelewatan kerana pakaian rasmi Exco dan MT lambat sampai.Oleh itu, barisan Exco dan MT terpaksa bersabar sehingga ke saat-saat akhir sebelum boleh memakai pakaian rasmi tersebut.Tapi itu bukan masalah dan sedikitpun tidak merencatkan perjalanan majlis.Aku cukup kagum melihat kerjasama rakan-rakan yang nampak bersungguh-sungguh menjayakan program ini.Tahniah untuk semua!!Dengan bermulanya perjumpaan pertama bersama-sama ahli-ahli baru PERMADARI sesi 2009/2010, semua warga PERMADARI UKM mula memasang angan-angan untuk merencana projek persatuan di samping menggalakkan ahli-ahli baru untuk menyertai projek tersebut.Aku sendiri telah diberi tanggungjawab untuk mengepalai satu program motivasi.Walaupun sebenarnya ia bukanlah di bawah tugas portfolio aku, tapi aku merasa bertanggungjawab untuk merealisasikan projek itu kerana semua exco yang lain belum sanggup untuk merealisasikannya.Mungkin atas faktor pengalaman dan pengetahuan.Semoga semua aktiviti PERMADARI UKM selepas ini akan berlangsung dengan jayanya dan dapat menjadikan PERMADARI UKM sebagai persatuan terbaik di UKM.Sama-samalah kita mendoakannya..InsyaAllah..

Thursday, August 6, 2009

Doa Seorang Kekasih


Oh Tuhanku

Seandainya telah kau takdirkan

Dia milikku tercipta untuk diriku

Satukanlah hatinya dengan hatiku

Titipkanlah kebahagiaan..


Ya Allah

Kumohon apa yang telah kau takdirkan

Kuharap dia adalah yang terbaik buatku

Kerana kau tahu segala isi hatiku

Peliharalahku dari kemurkaanMu


Ya Tuhanku

Yang Maha Pemurah

Beri kekuatan jua harapan

Membela diri yang lesu tak bermaya

Semaikan setulus kasih di jiwa..

Ku pasrah kepadamu

Kurniakanlah aku

Pasangan yang beriman

Bisa menemani aku

Supaya ku dan dia

Dapat melayar bahtera

Kembara cinta yang engkau redhai..


Ya Tuhanku

Yang Maha Pengasih

Engkau sahaja pemeliharaku

Dengarkan rintihan hambamu ini

Jangan engkau biarkanku sendiri

Agarku bisa bahagia

Walau tanpa bersamanya

Gantikanlah yang hilang

Tumbuhkan yang telah patah

Kuinginkan bahagia di dunia dan akhirat

Padamu Tuhan kumohon segala

Tuesday, August 4, 2009

Blues Untuk Aku...


Salam alaik..

Entah kenapa, hari ni fikiran aku melayang terkenangkan watak Sahak dalam sebuah kisah legenda Melayu “Blues Untuk Aku”.Aku tak pasti di mana persamaan situasi aku dengan watak Sahak tapi aku berasa cukup dekat dengan watak itu.Sejak dulu, pertama kali aku berkenalan dengan watak itu, aku terasa semacam ada satu chemistry antara watak dia dan hidup aku.Mungkin secara kebetulan tapi aku percaya ada hikmah di sebalik semua itu.Satu perkara yang mungkin boleh ditonjolkan ialah situasi Sahak yang sukar bertemu dengan teman hidupnya.Setiap kali berdepan dengan wanita, dia merasa cukup bersederhana dan merendah diri.Situasi itulah yang berlaku kepada aku ketika ini.Cukup sukar untuk aku bertemu dengan insan yang akan menjadi teman hidupku.Bukan tak mencuba untuk mencari tapi mungkin belum bertemu dengan jodoh yang ditakdirkan.Aku sentiasa redha dengan apa yang terjadi dan tak pernah sesekali menyalahkan takdir.Mungkin ada hikmah yang tersembunyi.

Satu lagi persamaan kami ialah kami hanya ada seorang ibu yang menjadi penyejuk di mata dan penawar di hati.Banyak kata-kata nasihat yang boleh didapati daripada kisah tersebut.Aku cukup pasti bahawa penulis kisah “Blues Untuk Aku” ini juga adalah seorang yang berasal dari kampong.Kisahnya cukup menyentuh hati dan sesuai untuk lelaki-lelaki bujang macam aku.Ia memaparkan realiti kehidupan di Bandaraya Kuala Lumpur yang penuh dengan onak dan liku.Setiap cabaran yang mendatang berjaya diharungi dengan baik melalui gabungan elemen seperti persahabatan, kejujuran, kasih sayang, tolak ansur dan kerjasama.Aku cukup terkesan dengan jalan cerita kisah tersebut sehinggakan kadang-kadang aku jadikan watak dia sebagai idola aku di ketika itu.Mana tidaknya, walaupun dihimpit dengan dunia kotaraya yang penuh hasad dengki, kemaksiatan, kemungkaran dan kegelapan namun Sahak masih menjaga tatasusila dan tanggungjawab sebagai seorang Muslim.Sesuatu yang sangat sukar untuk dilakukan insan biasa.Sahak juga tidak pernah lupa akan tanggungjawab kepada ibu dan keluarganya malah sentiasa mengingati pesanan-pesanan arwah ayahnya yang telah meninggal dunia.

Berbalik kepada kehidupan aku sekarang ini, aku sedang cuba sedaya upaya aku untuk bertahan dengan segenap cabaran dan dugaan yang menimpa aku.Aku pasrah dengan semua yang menimpa aku.Baik dari segi pelajaran, keluarga, kehidupan dan persahabatan.Semuanya mempunyai liku dan dugaan yang tersendiri.Semoga aku akan menjadi setabah Sahak dalam meneruskan kehidupan di samping berbakti kepada ibu tercinta..

Monday, August 3, 2009

Aku Menanti Sebuah jawapan...


Aku cuba untuk mendekati
Tapi engkau tiada peduli
Tulusnya niat di hati
Mungkin kau tersalah erti

Bukannya ingin merantai dirimu
Ataupun mengikat janji
Masih ada banyak lagi
Perlu kau pelajari

Aku ingin kemesraan
Serta senyum berpanjangan
Biar kekal berterusan
Tak hilang di tengah jalan…

Kau rahsiakan kedinginan menyelimuti hati
Aku juga kedinginan kerana sikapmu itu
Walaupun setebal mana selimut membaluti
Aku masih kedinginan sepi tanpa berteman

Kedinginanmu kerana malam
Yang masih lagi panjang
Kedinginanku jauh bandingan
Dengan dirimu

Usah biar malam tak berteman
Usah biar siang kekosongan
Sudilah kau memahami
Ketulusan hati ini
Andai aku merajuk bawa hati
Dan kau pun membawa diri
Siapa harus disalahkan
Pasti kita berdua….

Friday, July 31, 2009

Bunga Larangan


Sekuntum bunga larangan

Tidak tercapai tangan

Haruman cinta semalam

Terlerai sudah

Inginku memilikimu

Duri yang bisa menghalanginya

Inginku menyayangimu

Sayang ku insan tak punya apa

Aku musafir hina

Kini terluka di taman cinta

Engkau yang aku sayang

Bunga larangan

Sudah suratan

Takdir tuhan mekarmu sayang

Di jambangan orang

Terpaksa kau kutinggalkan

Dalam sejarah cinta

Tinggallah bunga tersayang

Dalam kenangan

Engkaulah BUNGA LARANGAN….